Webshopunkban cookie-kat használunk, melyek segítenek abban, hogy az Önnek nyújtott szolgáltatásaink a lehető legjobbak legyenek. A webhely további használatával elfogadja a cookie-szabályzatunkban foglaltakat, melyet az információk menüpontban talál.
Menü

Az első repülésem - Tudnivalók az indulás előtt

Az első repülésem - Tudnivalók az indulás előtt

Rengetegen vagyunk, akik az utazás és a repülés szerelmesei, de kinek ne lenne legalább  egy olyan kedves ismerőse, aki retteg a fellegektől és emiatt sok-sok csodás úticélról le kell mondania?! Ha az első repülőutad előtt állsz, ha még győzködöd magad, hogy nekiindulj, ha bizonytalan vagy...ez az ‘első repülő út’ kisokos neked szól, hiszen a félelmeink sokszínűek, de legyőzhetők! 

 

Az első repülőutam

 

Mindenkinek egész más élmény az első repülőútja, sokan felnőtt fejjel, mások pár hónapos babaként élik ezt át. Van, akinek a kényszer szüli, más izgatottan várja. Ami viszont mindenkiben közös, az nem más, mint az első út izgalma. Aggódsz a foglaláskor, hogy mindent helyesen végezz el, izgulsz az oda vezető úton, hogy mindent elcsomagoltál-e , megérkezéskor már teljes stresszben vagy, hogy mi fog történni a biztonsági kapunál és a terminál titokzatos belsejében, majd mikor már a gépen vagy, a légiutaskísérők megnyugtató mosolya sem mindig elég ahhoz, hogy elnyomja az előtted álló út izgalmát.

 

Megkérdeztük Petrát, aki a pink légitársaság színeiben hét éve dolgozó légiutaskísérő, hogy mit tanácsol első repülőút előtt állóknak:

 

 

Az első repülésem - Tudnivalók az indulás előtt1

 

“Tudom ha egyszer a kisördög a fejedben van, akárki állíthat akármit, téged ez nem fog megnyugtatni. Vigasztaljon először is, hogy nem vagy egyedül!

A helyzet az, hogy nem szállt még fel úgy gép, hogy ne lett volna legalább egy olyan utasunk, aki ne remegte volna végig a felszállást. Sőt, mi több, rengeteg olyan visszatérő törzsutasunk is akad, akinek minden egyes indulás alkalmával szüksége van egy bátorító mosolyra és egy ismerős arcra ahhoz, hogy el tudja engedni a szorongását. 

 

Legtöbb esetben segít az, ha nem egyedül utazol. Válassz olyan útitársat, aki már rutinosabb utazó és lehetőség szerint kalandnak fogja fel az előtte álló pár órát! Jó érzés fogni valakinek a kezét, mikor a több tonnás ‘madárka’ elstartol!

 

  • Nézz be a ‘fiúkhoz’! A pilótáinkat mi leggyakrabban így emlegetjük, pedig nem egy olyan járat van, ahol a kapitány és az első tiszt is hölgy. Mikor belépsz a gépbe a légikisasszonyok fogadnak, de 10-ből 9-szer lehetőséged van beszállítás közben bekukucskálni a pilótafülkébe és akár pár szót váltani a pilótákkal. Megnyugtató érzés tudni, hogy ki van a fülke ajtaja mögött!
  • Kerüld az alkoholt! Jó ötletnek tűnhet legurítani pár pohár bort indulás előtt és azt hinni, ez majd ellazít, de néhány esetben pont az ellenkezője történik! Sőt, a repülőben uralkodó nyomás rossz hatással lehet a szervezetre alkoholos befolyásoltság alatt! Ha pedig még esetleg rosszul is reagálsz rá és agresszívan, netán félájultan érkezel a gépre, az is megeshet, hogy a személyzet úgy dönt, nem tarthatsz velük és lekísérnek a gépről! Úgyhogy az italt felejtsd el ilyen helyzetben, próbálj ki természetes nyugtatókat vagy konzultálj az orvosoddal ezügyben!
  • Érkezz felkészülten! Nem, nem arra gondolok, hogy nézz meg pár részt a Légikatasztrófák sorozatból, hanem inkább beszélgess olyanokkal, akik gyakran utaznak repülővel. Gyűjtsd be minél több információt, nézz utána minden szabályozásnak, hidd el, így már semmi meglepetés nem érhet!
  • Ne higgy az ijesztgetőknek! Igen, rengeteg téves információ kering a repülésről, mind a földi, mind a levegőben történő eseményekről. Tájékozódj megbízható, hiteles forrásból, mint például az adott légitársaság weboldala, ott dolgozója! Bár, mint ott dolgozó mondom, mindent mi se tudunk. Például fejből biztosan nem tudom neked megmondani, mennyibe kerül az online ülés választás bizonyos járatokon, vagy hogy mikor várható repjegy akció.”

 

Terrorhelyzet, időjárás, repüléstechnika - Biztonságban vagyunk?

 

 

“A magyarországról induló fapadosok általában fiatal flottával dolgoznak és mivel állandó mozgásban vannak a gépeink, értsd ez alatt, hogy reggel 6-tól sokszor éjjel 1- 2-ig munkában vannak, sűrűn szervizelik a gépeket! Minden egyes leszállás után a pilótáknak tüzetesen végig kell járniuk a gépet, kívülről megszemlélni, hogy minden a helyén van-e, semmilyen sérülés nem érte-e a gépet az utazás alatt. Emellett minden éjjel teljes karbantartást végeznek a technikusok minden egyes gépen! A belső tér biztonsági ellenőrzése a légiutaskísérők feladata leszállás után. Ha bármi nem stimmel, vagy veszélyes tárgy került a fedélzetre, ami persze nagyon ritka, a rutinos szemek azonnal kiszúrják!

Az időjárás természetesen nem mindig a legjobb barátunk, de a légitársaságoknak első és legfontosabb a biztonság, hiszen bármi probléma adódik, az anyaginál sokkal hatalmasabb kár elé néznének gazdaságilag. Minden indulás előtt pontos információt kapunk az adott tér és az érkezési tér időjárásáról és csak akkor száll fel a gép, ha minden körülmény adott a biztonságos úthoz. Turbulencia persze ettől függetlenül adódhat, ezt nem mindig lehet előre látni, de ha betartod a fedélzeten a biztonsági előírásokat, miszerint a biztonsági övek becsatolását jelző tabló világításakor a helyeden maradsz zárt övvel, és lehetőség szerint akkor is, mikor ezt világító utasítás nem jelzi, nem érhet baj! Igen, rossz érzés, mikor dobál a gép, mi se szeretjük, de egyáltalán nem veszélyes, csak néha gyomorforgató! Persze elbagatellizálni sem érdemes: ha a gépen egy ott dolgozótól bármilyen utasítást kapsz, azt azonnal és kérdés nélkül tartsd be, hiszen a személyzet hosszú hetek alatt kapott kiképzést arra, hogy a te biztonságod maximálisan fenntartsa!

Terror ügyben pedig csak annyit mondhatok, hogy komoly önvédelmi kiképzést is kapunk...Ez persze nem azt jelenti, hogy minden helyzetre fel lehet lélekben készülni, de mi értetek vagyunk, az utasok biztonsága az elsődleges! 2001 szeptember 11 óta olyan komoly biztonsági protokollokat vezettek be, amiket szinte lehetetlen kijátszani, ezek közé tartozik az is, hogy a gép felszállása után már a személyzeten kívül senki nem tartózkodhat a pilóta fülkében. Épp ezért, ha fotózni szeretnél bent, vagy csak körbenézni, arra mindig kérj engedélyt az ott dolgozóktól és ha a gép mozog, vagy a levegőben van, már ne próbálkozz a bejutással!

 

Az első repülésem - Tudnivalók az indulás előtt2

 

Az oda vezető út

Azt már egy korábbi cikkünkben olvashattátok, hogy működik a repjegy foglalás, az online check-in és, hogy mi történik a gépig való eljutás közben, de, hogy mi történik beszállás után, az egy először repülőnek rejtély.

“Mikor felérsz a lépcsőn, velünk, vagyis a légitársaság személyzetével akkor találkozol először. Mindezidáig reptéri alkalmazottak segítették az ide vezető utad, innen mi vesszük át az irányítást. A beszállókártyád már egy ideje életbe lépett szabályozás óta nekünk nem kell megmutasd, viszont ha nem tudod, hol keresd az ülőhelyed, segítünk. Ha bármi extra kérésed, problémád, betegséged van, ezt érdemes már felszálláskor jelezd felénk, hogy kiemelt figyelemmel lehessünk feléd. Azt sem utolsó ilyenkor megemlítsd, hogy először utazol, ilyenkor szívesen megmutatjuk, mit merre találsz a gépen és felszállás után még többet tudunk veled foglalkozni! A helyedre érve minden poggyászod helyezd el a megfelelő raktérben, ami vagy a fejed fölött található kalaptartó, ahová a nagyobb, gurulós bőröndöket kell elhelyezd, vagy a lábad előtti tér, ahová a kis táskákat, hátizsákokat tudod berakni! Az övedet ilyenkor már csatold is be, kivéve, ha a gépen tankolás folyik, de ezt a hangosbemondóban hallani fogod! Az utolsó utas megérkezése után a járat vezető légiutaskísérője üdvözli az aznap utazókat, majd a biztonsági bemutató következik, amire mindenképp érdemes odafigyelj, hiszen minden fontos biztonsági kérdés elhangzik az oxigén maszkok működésétől kezdve, a hozzád legközelebb eső vészkijárat bemutatásáig. Ezután a kabin ellenőrzése történik, ahol az utaskísérők végigmennek a kabinon és átnézik a teljes utasteret, például, hogy az övek be vannak-e kötve, vagy hogy az elektronikus készülékeid biztonságosan vannak-e rögzítve. A mobiltelefonod az út egész során használhatod, csak ne felejtsd el repülőgép üzemmódba kapcsolni! Ez utóbbi minden kütyüre igaz: ‘flight mode’ in! Innen már nincs más hátra, mint a felszállás. Csak nyugalom, kettőt pislogsz és már fent is vagyunk. Amint elértük az utazómagasságot, a biztonsági öved kikapcsolahatod, ezt egy hang és a hangosbemondó is jelezni fogja, mehetsz mosdóba, vásárolhatsz, ehetsz-ihatsz, vagy csak pihenhetsz, míg meg nem érkezünk. A leszállás nagyon hasonló lesz, az utaskísérők mindent ellenőriznek az utasok biztonsága érdekében, érkezés után pedig még mindig van egy lehetőséged benézni a pilótákhoz, ha ezt elmulasztottad volna. Persze nem kötelező és sokszor nagyon elfoglaltak ‘a fiúk’, de egy próbát megér!”

 

Az első repülésem - Tudnivalók az indulás előtt3

 

Jó tanácsok az először utazóknak?

“Nekem, ha civilben utazom a lehető legfontosabb a kényelem, a biztonság és a higiénia. Szinte minden utamra két kézipoggyásszal érkezem, egy kicsivel és egy női kistáskával. Ebbe szoktam minden olyan apróságot rakni, amire az út során szükségem lehet, mert ezt a lábamhoz szoktam rakni az előttem lévő ülés alá. Ilyen például a könyvem, a neszeszerem, az értékeim, egy palack víz (a fél literes vizet a terminálban, vagy a gépen tudod megvenni!), zsebkendő, fülhallgató, telefon és egy kis nasi. Minden más a nagyobb bőröndömben van a fejem fölött. Ezen kívül mindig rakok egy vastag zoknit és egy nagy sálat a táskámba, mert fázós vagyok és a gépen sokszor hűvösebb van, mint ahogy én szeretek utazni, hiszen a túl melegben fennáll a veszélye, hogy valaki rosszul legyen a hőségtől. A hideget jobban tolerálja a szervezet. Ezen kívül rágó és cukorka szokott még nálam lenni, mert füldugulós vagyok és ez sokszor segít a kellemetlen tünetek elkerülésében. A neszeszeremben mindig van kézfertőtlenítő, nedves törlőkendő, ajakápoló, hidratáló, kézkrém és arcfrissítő permet, mert a gépen a páratartalom rendkívül alacsony, egy hosszabb út után borzasztóan ki tud száradni az ember. Épp ezért figyelj oda a folyadékpótlásra is, egy 3 órás út alatt fogyassz legalább 1.5 liter vizet! Jó, ha van nálad egy energia- vagy fehérjeszelet, esetleg egy alma, vagy egy kis doboz saláta, mert nem tudhatod, hogy a fedélzeten kínált ételek közül találsz-e kedvedre valót és jobb, ha van mit rágcsálj, mint, hogy éhesen ülj végig egy hosszú utat!”

 

A repülés biztonságos és jó móka, egy útra való készülődés pedig már önmagában kaland! Nézz körbe bőröndjeink között és lesd meg utazási kiegészítőinket is, hogy még kényelmesebb legyen az utazás! Ha pedig kérdésed lenne, segítünk!

Keresés